مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته گذشته چین با پرتاب مدلی مینیاتوری از ایستگاه فضایی‌اش به مدار زمین نگاه جهان را متوجه خود ساخت، اما هنوز چندی از این موفقیت بزرگ نگذشته که چین اعلام کرد کنترل ایستگاه اولش را از دست داده‌است.

ایستگاه فضایی

براساس گزارش ساينس الرت، مقامات چيني چندي پيش در نشستي خبري از پرتاب موفقيت‌آميز تيانگانگ-2 خبر دادند و اعلام كردند تيانتگانگ-1 در ماه جولاي سال آينده در اتمسفر زمين سقوط كرده و از بين خواهد‌رفت.

اگرچه سقوط اين ايستگاه به زمين جاي نگراني ندارد زيرا تمامي آن در اتمسفر زمين خواهد‌سوخت، اما اعلام علني اين موضوع اعتراف چيني‌ها به اين موضوع است كه چين كنترل اولين ايستگاه فضايي‌اش را از دست داده‌است.

وو پينگ مدير مهندسي فضايي چين در اين نشست خبري اعلام كرد اتاقك فضايي تيانگانگ-1 كه در سپتامبر سال 2011 پرتاب شده‌است، توانسته با موفقيت ماموريت تاريخي خود را تكميل كند،‌اگرچه تنها براي حضوري دو ساله در فضا طراحي و ساخته شده‌بود.

اين ايستگاه فضايي كه از قابليت اتصال به فضاپيما برخوردار بود، هنوز سالم بوده و در مدار 370 كيلومتري زمين در حركت است. اما اين ارتفاع درحال كاهش است و زماني كه تا لايه بالايي اتمسفر زمين كاهش پيدا كند، در برخوردي شديد با اتمسفر زمين از بين خواهد‌رفت.

به گفته وو،‌ محاسبات نشان مي‌دهند بيشتر بخش‌هاي اين آزمايشگاه فضايي در اتمسفر خواهند سوخت و احتمال كوچكي وجود دارد كه تعداد محدودي از قطعات آن به زمين برخورد كنند يا فعاليت‌هاي هوانوردي زمين را با اختلال مواجه سازند.

براساس گزارش شينهوا، آژانس فضايي چين سقوط نهايي تيانگانگ-1 را تحت نظر خواهد گرفت تا درصورتي كه خطري متوجه زمين شد، در زمان مناسب به جهانيان هشدار دهد. وو در عين حال مي‌گويد چين سابقه طولاني در زمينه مديريت زباله‌هاي فضايي داشته‌است و مي‌تواند از اين تجربيات در زمينه مديريت رويداد سال 2017 استفاده كند.

کد خبر 347011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha